Середа, 08.05.2024, 03:15




Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Матеріали [16]
Документи [5]
Креслення [4]
Хто бажає малювати
Форма входу
Наше опитування
Оцініть наш сайт
1. Відмінно
2. Непогано
3. Добре
4. Погано
Всього відповідей: 59
Відправити SMS
Пошук
Друзі сайту


Афоризми
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Трудове навчання » Матеріали

Рівень стандарту 10 клас

УРОК 1

Тема уроку. Загальні основи проектування у виробничій діяльності людини. Види проектів

Проектування не є принципово новим видом людської діяль­ності. Творчі відкриття винахідника чи науковця, створення архі­тектурних споруд чи художніх творів — це прояв творчості, і вод­ночас — це проектування у певній галузі людської діяльності. Будівництво єгипетських пірамід, зведення Великої китайської стіни — це ті проекти, що у свій час були не менш значущими, ніж сучасний проект автомобіля без двигуна внутрішнього згорання.

Проектування як особливий вид діяльності формується на по­чатку XX століття і пов'язаний спочатку з діяльністю креслярів, необхідністю особливо точного перенесення задуму інженера чи ви­нахідника у вигляді графічного зображення для передачі його ви­конавцям на виробництві. Однак поступово таку діяльність пов'язують із науково-технічними розрахунками основних пара­метрів майбутньої технічної системи, її попереднім дослідженням.

Проект починається із творчого задуму чи якоїсь ідеї щось прак­тично втілити в життя. Наприклад, у Вас з'являється задум всту­пити до одного з престижних вузів нашої країни. Які подальші Ва­ші дії? Так, може бути декілька варіантів — від обговорення цієї ідеї з батьками до визначення проблемних для вас запитань і від­повідного пошуку потрібної інформації. Але згодом Ви обов'язково складете план дій для реалізації задуму. У загальних рисах будь-який проект — це спочатку ідея чи задум, а вже лише потім план для її реалізації та власне технічна чи практична реалізація плану.

Досить часто проект пов'язують із розв'язанням певної пробле­ми. Проект як проблема може обумовити таку ситуацію творчості, в якій дизайнер намагається віднайти новий нестандартний розв'язок, щоб отримати шанс натрапити на щось інше, що позбав­лене усталених стереотипів чи загальноприйнятих правил. Тоді ви­конання проекту набуває фантастичних або незвичних форм та конструкцій.

Розв'язання проблеми передбачає, з одного боку, обґрунтуван­ня її актуальності, а з іншого — використання сукупності різно­манітних методів дослідження, експериментальну перевірку мож­ливих шляхів її розв'язання, винайдення нових технологій для реалізації проекту. Тут можна навести найбільш відомі світові проекти сучасності, в основі яких покладено певну проблему, і се­ред них — це створення лазерного термоядерного реактора (National Ignition Facility (NIF) Лівермор, Каліфорнія, США).

Проблема може носити й інший характер, що наближає її до за­вдань естетизації оточуючого середовища. Так, однією з дизай­нерських компаній було запропоновано покращити вигляд службо­вих приміщень за допомогою зміни форми та оздоблення вогне­гасників.

Отже, проект може розв'язувати певну проблему, практичне за­вдання, і власне зміст проблеми та відповідні завдання будуть ви­значати не лише можливі шляхи їх розв'язання, але іі практичний результат, який одержують під час реалізації проекту.

Продуктом проектної діяльності може бути не лише створення матеріального продукту, а означення його у певній знаковій фор­мі — у вигляді текстів, креслень, графіків, розрахунків, моделей у пам'яті ЕОМ тощо.

Разом із тим результат проекту, наприклад, у конструкторській діяльності, повинен бути обов'язково реалізованим у вигляді до­слідного зразка, за допомогою якого уточнюються розрахунки, на­ведені в змісті проекту, конструктивно-технічні характеристики об'єкта проектування чи технічної системи.

Отже, підсумуємо. Проект (proect у перекладі з латинської оз­начає «кинутий уперед задум») — це сукупність певних дій, доку­ментів, попередніх текстів, задум чи план на створення матеріаль­ного об'єкта, предмета, створення різноманітного теоретичного продукту. Проект неможливо створити та реалізувати без творчої діяльності.

Проект, також, усе частіше вживається в загальнонауковому значенні, оскільки в більш широкому його розумінні — це обґрун­товане конструювання системи параметрів майбутнього об'єкта, процесу чи явища в єдності зі шляхами його досягнення.

Саме таке багатогранне тлумачення проекту відкриває широкі можливості для його використання в різних сферах наукових до­сліджень, виробництва і життєдіяльності людини.

Діяльність, під час якої обґрунтовується і розробляється про­ект, називається проектуванням. Проектування як творча, іннова­ційна діяльність, завжди націлене на створення якісно нового про­дукту, що має суттєве значення або для людини, або для суспіль­ства.

Як було добре видно з вище наведених прикладів, процес проек­тування спрямований на одержання певного результату в заданий проміжок часу, і може бути реалізований за умов наявності певних ресурсів (матеріальних, людських, фінансових). Тому невід'ємною умовою виконання проекту є наявність у його структурі бюджету, який відповідає видам запланованих робіт, матеріалів, які будуть використовуватися, інструментів, термінів виконання.

Проектна діяльність пронизує сьогодні всі сфери функціону­вання традиційного промислового підприємства: у маркетингу — це проекти маркетингових досліджень, рекламних акцій, виведен­ня на ринок нових продуктів, одержання нових ринків збуту; у дослідно-конструкторських підрозділах — це проекти нових про­дуктів, технологій; у виробництві — проекти серійного випуску но­вої продукції, технічного переозброєння, упровадження нових тех­нологій; у торговельному бізнесі — проекти з масової реалізації продукції тощо.

Проекти на підприємствах та інших галузях виконуються впро­довж певного проміжку часу і мають більш-менш чітко окреслені початок і закінчення. Проект вважається завершеним, коли досяг­нуті його основні цілі. Під час виконання проекту значні зусилля спрямовані саме на те, щоб його було завершено в заплановані стро­ки. У цьому допомагають різноманітні схеми, графіки, в яких за­значається час початку й закінчення робіт, які передбачаються проектом.

У проектуванні, що відбувається в умовах промислового вироб­ництва, розрізняють проектування «внутрішнє» та «зовнішнє».

Перший вид проектування пов'язаний зі створенням креслярських зображень, проектної документації (технічного та робочого проек­тів), які слугують основними документами для виготовлення тех­нічної системи на виробництві. Другий вид сучасного проектуван­ня («зовнішнє») спрямований на розробку загальної ідеї, її дослідження за допомогою теоретичних засобів, розроблених у від­повідній технічній науці.

Види проектів

Проекти — це певною мірою неповторні та одноразові заходи. Водночас рівень унікальності може значно коливатися залежно від особливостей проекту. Скажімо, якщо йдеться про зведення стан­дартного будинку за програмою житлової забудови, то рівень унікальності цього проекту є низьким. Базові елементи такого будин­ку ідентичні до решти сорока дев'яти будинків, які вже зведені. Проте унікальність може виявлятись у плануванні та використанні ландшафту місцевості, де проводиться забудова, розташуванні будівель тощо.

З іншого боку, якщо спеціалісти розробляють операційну сис­тему комп'ютера нового покоління, вони, певна річ, мають справу з досить унікальним завданням, бо працюють над тим, що було не­досяжним для попередніх інформаційних систем. Оскільки досвід минулих розробок може лише в загальних рисах підказати їм, чого треба очікувати від цього проекту, то в цьому разі йдеться про ри­зик і невизначеність. Узагальнюючи, можна зробити висновок, що проектування — це діяльність, за якої матеріальні, фінансові та людські ресурси організовано новаторським шляхом для виконан­ня унікальної роботи з обмеженнями у витратах та строках вико­нання, щоб досягти позитивних змін, визначених кількісними та якісними параметрами. Справджуючи таку організацію, почина­ють із мети проекту та безпосереднього обґрунтування власне про­блеми чи ідеї, яку будуть реалізовувати. Обґрунтування здійсню­ють на основі собівартості проекту та витрат часу для виконання відповідних робіт. Якщо ці показники є високими у фінансовому еквіваленті (проект занадто дорогий), то повертаються до мети та завдань із тим, щоб переглянути ідею чи творчий задум.

Таке різноманіття проектної діяльності потребує певної кла­сифікації проектів, Яка подана в таблиці.

 

 

 

Мета проекту

 

 


Обгрунтування

 

 


Планування

 

 


Собівартість       Норма часу

 

 


Самоконтроль

 

 

 

 

 

 

КЛАСИФІКАЦІЯ ПРОЕКТІВ

Класифікаційні ознаки проекту

Вид проекту

1. За характером змін

*Оперативні  *Стратегічні

2. За масштабом (розміром)

*Малі  *Середні  *Великі

3.  За тривалістю (строками ре­алізації)

*Короткострокові  *Середньострокові  *Довгострокові

4.  За галузевою приналеж­ністю

*Промислові  *Будівельні  *Транспортні  *Освітні  *У сфері торгівлі  *Комплексні

5. За специфікою кінцевого продукту

*Економічні  *Організаційні  *Технічні  *Соціальні  *Змішані

6. За функціональним спрямуванням

*Виробничі  *Технологічні  *Фінансові  *Дослідження і розвитку  *Маркетингові

*3 управління персоналом  *Комбіновані

7. За характером залучених сторін

*Міжнародні  *Національні  *Територіальні  *Місцеві

8.  За ступенем складності

*Прості  *Складні  *Дуже складні (комплексні)

9. За складом і структурою за­лучених організацій

*Одно функціональні  *Багатофункціональні

10. За вимогами до якості про­екту

*Стандартні  *3 надзвичайними вимогами

 

Наведемо класифікацію проектів, які ви можете виконувати са­мостійно або під керівництвом учителя. 1) За домінуючою діяльністю:

Дослідницькі проекти. Під час виконання цього проекту необ­хідно структурувати його за логікою наукового дослідження, аргу­ментувати його актуальність чи актуальність проблеми, яка до­сліджується в проекті, чітко визначити об'єкт та предмет дослід­ження, визначити цілі та завдання роботи над проектом, сформу­лювати гіпотезу (припущення) дослідження, визначити методи дослідження та джерела інформації, скласти план розв'язання про­блеми, засвоїти чи визначити нове знання дослідним шляхом, про­вести обговорення одержаних результатів, констатувати спектр нових проблем для подальшого дослідження.

Отже, дослідницькі проекти розробляються та здійснюються за логікою реального наукового дослідження, і найбільш вдало мо­жуть бути проведені на прикладі вивчення основ агропромислового виробництва (дослідження, пов'язані з вирощуванням с/г культур).

Практико-орієнтовані проекти. Особливістю цього проекту є чітко визначений практичний результат, якого досягають його учасники. Виготовлення практично значущого продукту, що має практичне значення для учасників проекту і може бути корисним для вирішення проблем учнів, школи тощо. Він орієнтований на їх­ні соціальні інтереси (документ, рекомендації, проект шкільного саду). Проект потребує складання сценарію всієї діяльності його учасників із визначенням функцій кожного з них. Особливо важ­ливою є організація координаційної роботи у вигляді поетапних обговорень та презентації отриманих результатів і можливих за­собів їх упровадження в практику.

Інформаційні проекти. Спрямовані на збір інформації про який-небудь об'єкт, на ознайомлення учасників проекту з цією ін­формацією, її аналіз і узагальнення фактів. Ці проекти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції в ході роботи над проектом. Структуру цього проекту можна позна­чити наступним чином: мета проекту, його актуальність, методи отримання (літературні джерела, засоби масової інформації, бази даних, Інтернет) та обробки інформації (її аналіз, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, аргументовані висновки), резуль­тат (стаття, реферат, відеофільм). Такі проекти можуть бути части­ною будь-якого іншого проекту.

Творчі проекти, які не мають детально опрацьованої струк­тури спільної діяльності учасників. Структура та процес реаліза­ції запланованих робіт у такому проекті підпорядковується кін­цевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проекту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати і форму їх представлення звіт, ре­ферат, відеофільм тощо.

2) За галуззю виконання:

предметні (виконуються в рамках одного навчального предмета);

інтегровані (у процесі їх виконання використовуються знання з інших дисциплін).

3) За змістом: інтелектуальні, матеріальні, екологічні, сервіс­ні, комплексні.

4) За складом учасників: учні одного класу, однієї школи, міс­та, регіону, країни, різних країн світу.

5) За кількістю учасників: індивідуальні, групові і колективні (у ході виконання групових і колективних проектів розподіляють­ся обов'язки між учнями та визначається відповідальність кожно­го за виконання проекту в цілому).

Категорія: Матеріали | Додав: AnqelOK | Теги: Клас, Рівень, стандарту, 10
Переглядів: 1162 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Календар свят
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Погода
Не поспішай
Теги
Корисні посилання
Block title
Національна дитяча гаряча лінія
Block title
Національна гаряча лінія
Єрківці НВО © 2024 тел./факс: (04567) 2-51-2108.05.2024 Конструктор сайтів - uCoz