Природним бажанням кожного туриста є отримання інформації, що сприятиме його духовному розвитку, вихованню любові до природи, рідної землі, батьківщини. Така інформація може виявитися корисною для науки чи народного господарства. Справжній турист завжди певною мірою краєзнавець, а у краєзнавстві, як і в кожному дослідженні, особливо захоплює пізнання нового.
Краєзнавство, як народні знання про свої рідні місця, зародилося в далекому минулому. В усіх народів світу були люди, які добре знали свою місцевість, природу, минуле й сучасне життя. Ці знання вони усно або в різних документах передавали наступним поколінням.
Шкільне краєзнавство — важливий фактор морального, трудового, естетичного, екологічного і фізичного виховання; сприяє патріотичному вихованню учнів, розширює пізнавальні інтереси, залучає до творчої діяльності, формує практичні та інтелектуальні вміння, допомагає у виборі професії.
Об’єктами краєзнавства є природа, населення, господарство, історичне минуле, мистецтво, культура. Все це об’єкти різних наук і, отже, при його вивченні використовуються різні методи, притаманні відповідним галузям знань. В усіх напрямах краєзнавчої роботи є спільний предмет вивчення — край.
Розглянемо детальніше окремі види краєзнавства.
1. Природне краєзнавство — один із шляхів морально-естетичного виховання школярів, оскільки воно дає змогу побачити і оцінити красу рідної природи. Природне краєзнавство забезпечує необхідний зв’язок глобальних, національних і регіональних аспектів у вивченні сучасних проблем екології і охорони природи, сприяє правильній організації роботи з екологічного виховання учнів, формує в них культуру, вміння і навички природоохоронної діяльності.
2. Історичне краєзнавство — галузь прикладної історії. Відрізняється за двома суттєвими ознаками: локальністю досліджуваних історичних подій, матеріалізованих у пам’ятках історії і культури, та діяльним характером. Іншими словами, це не тільки галузь науково-історичного пізнання, а й сфера активної практичної діяльності багатьох краєзнавців, спрямованої на поширення знань про історію краю, її пам’ятки серед найширших мас населення, до того ж у доступній і захопливій формі.
3. Економічне краєзнавство — розглядає питання сучасного соціально-економічного життя краю. Об’єктами вивчення в економічному краєзнавстві можуть бути: сучасне населення краю; стан народного господарства загалом і окремих галузей зокрема; населені пункти, зосереджене господарське життя краю; окремі підприємства і заклади, що становлять народне господарство краю.
4. Одним із важливих видів краєзнавства є мистецтвознавство.
Мистецтвознавство сприяє розвитку творчих й інтелектуальних якостей особистості, необхідних організаторських навиків. Мистецтвознавче краєзнавство прищеплює бережливе ставлення до пам’яток мистецтва, викликає бажання зберегти їх від загибелі, руйнування і зберегти для нащадків, тобто не тільки залучає до активного освоєння художньо-культурної спадщини, а й формує усвідомлення відповідності перед минулим і майбутнім.
5. Археологічне краєзнавство ознайомлює учнів із найдавнішими періодами історії, сприяє розвитку історичного мислення. Цей вид краєзнавства включає в себе проведення археологічних розвідок, розкопок, досліджень про їх нинішню важливість.
6. Геологічне краєзнавство ознайомлює з особливостями геологічного розвитку певної території, вивчає склад гірських порід, мінералів, корисних копалин. Воно також включає в себе проведення досліджень природних і штучних відслонень, ведення щоденника польових геологічних досліджень, збирання викопних палеогеографічних решток, їх визначення і класифікації.
7. Велике значення, як виховне і освітнє має збирання місцевого фольклору. Ця цікава робота пробуджує в учнів інтерес до славного минулого краю. Фольклорні твори, почуті у живому виконанні, дають змогу відчути красу усної народної творчості, спонукають любити мелодію народної пісні і живу народну мову, розвивають художній смак.
Перш ніж вирушити в туристко-краєзнавчу подорож, слід визначити її краєзнавчу мету. Мета подорожі може бути різною. Важливо, щоб вона відповідала головному завданню туристської роботи — вивченню Батьківщини — і була під силу даному колективу школярів.
Мета подорожі має відповідати виду краєзнавчих спостережень. |