Засоби розвитку сили, гнучкості та методи контролю
Сила — це здатність людини долати зовнішній опір або протидіяти йому за рахунок активних м'язових зусиль.
Під час розвитку сили слід мати на увазі, що м'язи можуть проявляти силу в таких режимах роботи:
- у статичному (ізометричному) режимі (м'яз під час збудження не скорочується), такі умови виникають, наприклад, у деяких статичних положеннях тіла, нерухомому утриманні вантажу, у спробах підняти непосильну вагу та ін.;
- у динамічному (ауксотонічному) режимі (робота виконується як при зменшенні довжини, так і при збільшенні довжини м'яза).
Основні методи розвитку сили: метод повторних зусиль — вправи виконуються зі звичайною швидкість без обтяжень, з обтяженнями або з подоланням опору партнера до вочевидь вираженого стомлення тих м'язів, що беруть участь у роботі, але не більше ніж 10—12 разів, до відмови, тому що тренувальний вплив досягається тільки в останніх повтореннях, коли до роботи залучаються нові рухові одиниці;
метод максимальних зусиль — вправи виконуються не більше ніж двічі-тричі з одночасним включенням найбільшої кількості рухових одиниць, максимальною частотою еффектор- них імпульсів, синхронним ритмом активності рухових одиниць;
- метод динамічних зусиль — максимальне напруження створюється за рахунок переміщення будь-якого невеликого обтяження з граничною швидкістю: вправу необхідно виконувати максимальну кількість разів за певний невеликий відрізок часу (приблизно 10 с);
- метод ізометричних зусиль — досягнення максимального напруження м'язів у статичних вправах, у динамічних вправах із зупинками та утриманням статичних положень на 5-6 с; комбінований метод — застосування всіх згаданих вище методів за коловою системою у такій послідовності: методи динамічних зусиль — максимальних зусиль — ізометричних зусиль — повторних зусиль. На кожному місці занять слід виконувати не менше ніж 2-3 вправи з інтервалом відпочинку 20-60 с, а під час переходу до наступного місця — пауза 2-3 хв.
Як засоби розвитку силових здібностей використовуються :
вправи із зовнішнім суворо дозованим обтяженням (вага снарядів, тренажери); вправи із зовнішнім не суворо дозованим обтяженням (опір партнера, опір пружних предметів або умови середовища);
вправи із обтяженням вагою власного тіла або самоопором (гімнастичні силові вправи, легкоатлетичні стрибкові та метальні вправи, вправи з подоланням перешкод та ін.).
Кількісно силові можливості можна оцінити у два способи.
Перший спосіб заснований на використанні динамометрів (найпоширеними є кистьовий і становий). З їх допомогою можна оцінити силу в певний момент м'язового напруження всіх м'язових груп у стандартних завданнях і у статичних, і динамічних умовах.
Другий спосіб оцінювання силових здібностей здійснюється за допомогою спеціальних контрольних вправ-тестів.
Види контролю над силовими здібностями: прямий (максимальна сила визначається за найбільшою вагою, яку може подолати учень у простому русі, що не залежить від рівня технічної майстерності);
непрямий (використання контрольних випробувань швидкісно-силових здібностей і силової витривалості. Критеріями їх оцінювання є дальність кидків, метань або стрибків, кількість підтягувань та ін.)
При цьому, наприклад, дальність метання снаряда (вагою 60-100 % від максимально можливого для учня) характеризує його силові здібності, а дальність метання снаряда вагою (до 25 % від максимально можливого — швидкісні.
Під гнучкістю розуміють морфологічні і функціональні властивості опорно-рухового апарату, що визначають ступінь рухливості у суглобах окремих його ланок.
Відрізняють динамічну гнучкість, що виявляється у вправах динамічного характеру (махи, повороти, нахили та ін.), і пасивну гнучкість, що виявляється у вправах статичного характеру (рівновага, утримування пози та ін.).
Для розвитку гнучкості використовуються вправи, під час виконання яких можливими є рухи зі значною амплітудою у відповідних суглобах. Особливість занять із розвитку гнучкості полягає в тому, що вправи виконуються серіями, за достатньої кількості повторень (до 30-40 разів), бажано за певних показників частоти серцевих скорочень (170-180 уд/хв) з урахуванням роботи організму у змагальному режимі.
Розвивати та підтримувати гнучкість необхідно постійно, проте обсяг таких тренувальних завдань повинен бути індивідуальним.
Основними засобами реалізації завдань із розвитку гнучкості є загальнорозвивальні і спеціально-підготовчі вправи.
Ці вправи можуть бути активними, пасивними або комбінованими, можуть виконуватися як в динамічному, так і в статичному режимах.
Загальнорозвивальні вправи добирають із засобів основної та спортивно-прикладної гімнастики, а спеціально-підготовчі — з елементів конкретного виду спорту.
До вправ, що розвивають гнучкість, належать: махові рухи окремими ланками тіла; пружні вправи;
збереження статичних положень у можливо великих ступенях розтягування; усі активні рухи, що виконуються з максимальною амплітудою, статичні вправи, що пов'язані зі збереженням максимальної амплітуди впродовж декількох секунд.
Найважливіше — виконання вправ на розвиток гнучкості не повинно супроводжуватися больовими відчуттями, адже це призводить до травматизму.
Гнучкість вимірюється в градусах або лінійних одиницях (см). Для вимірювання ступеня рухливості у суглобах у градусах використовують гоніометр. Вимірювання гнучкості в лінійних мірах засновано на певному шляху ланки тіла, що переміщується у просторі, від вихідного положення (або певної площини) до вищої точки амплітуди руху. Вимірюється відстань, на яку переміщується певна точка ланки тіла, що рухається. |