Вправи професійно-відновлювальної спрямованості
Вимоги, що висуваються кожною групою професій, є багатогранними та мобілізують різні специфічні для певних видів праці фізіологічні функції організму. Для школярів провідною діяльністю є розумова праця. До особливостей розумової праці належать приймання та перероблення інформації, порівняння отриманої інформації з тією, що зберігається в пам'яті учня, її перетворення, визначення проблемної ситуації, шляхів розв'язання проблеми та ін.
Підвищена напруженість розумової праці, особливо якщо вона пов'язана з дефіцитом часу, може спричиняти явища розумової блокади (тимчасове гальмування процесу розумової праці), що охороняють функціональні системи центральної нервової системи від роз'єднання.
Навчальний день учнів насичений значними розумовими та емоційними навантаженнями. Змушена робоча поза, коли м'язи, що втримують тулуб у певному положенні, тривалий час напружені, часті порушення режиму праці та відпочин
ку, неадекватні фізичні навантаження — усе це спричиняє стомлення, що накопичується і перетворюється на перевтому. Для запобігання цього необхідно змінювати види діяльності. Найефективнішою формою відпочинку під час розумової роботи є активний відпочинок у вигляді помірного фізичного навантаження.
Із цією метою можна використати вправи, що наведені далі.
- Вправи для профілактики та позбавлення зорового стомлення (наприклад, подивитися ліворуч—прямо; праворуч—прямо; угору—прямо; униз—прямо).
- Вправи для попередження виникнення та збільшення короткозорості (наприклад, закріпити на шибці на рівні очей мітку із зображенням літери С діаметром 2 мм таким чином, щоб відстань від очей до мітки складала приблизно ЗО см; переводити погляд із мітки на предмет, що розташований за вікном на рівні очей, упродовж 3-4 с).
- Вправи для поліпшення кровообігу та забезпечення доступу кисню до очей і обличчя, розслаблення очних м'язів (наприклад, глибоко вдихнути, заплющити очі якнайсильніше; напружити м'язи шиї та обличчя, затримати дихання на 2-3 с; потім швидко видихнути, розплющивши очі та розкривши рот якнайширше, голосно видихнути).
- Вправи для релаксації очних м'язів і поліпшення кровообігу (наприклад, сидячи, потерти руки одна об одну впродовж 5-10 с до появи теплоти; перехрестити в центрі лоба пальці рук, що складені разом; долонями накрити очні западини таким чином, щоб повністю виключити доступ світла, не стискуючи очні яблука, розслабитися, дихаючи ритмічно та легко).
- Вправи для розгортання передньої частини тулуба (наприклад, стати обличчям до кута, ноги на ширині плечей, коліна не напружені, долоні на рівні плечей уздовж стін. Щільно натискати на стінку, начебто штовхати уперед).
- Вправи для розслаблення тіла, позбавлення розумового та емоційного напруження, відновлення ритму вільного дихання (наприклад, сидячи в зручному положенні, не перехрещуючи ніг, заплющити очі, покласти руки на живіт в області пупка, глибоко вдихнути через ніс (руки повинні відчути, як м'язи живота піднімаються), затримати дихання на 30-60 с, видихнути через рот).
- Вправи для позбавлення накопиченої напруженості та розслаблення пальців, долонь і рук (наприклад, сидячи, руки вздовж тіла, глибокий вдих, на видиху виконувати легкі коливальні рухи від плечей до кінчиків пальців).
- Вправи для розслаблення спини та плечей, поліпшення кровообігу (наприклад, стоячи ноги нарізно, у момент вдиху розслабитися, на видиху підняти руки вгору, нібито намагаючись торкнутися стелі; нахилитися вперед, намагаючись торкнутися руками підлоги).
- Вправи для позбавлення неприємних відчуттів у ногах і стегнах (наприклад, сидячи на стільці, стегна дещо вище колін, покласти ліву ногу на праву, сплести разом пальці рук і покласти їх на коліно. Підняти коліно за допомогою рук угору та у діагональному напрямку).
- Вправи для розслаблення м'язів шиї, голови та обличчя, позбавлення напруження плечового пояса (наприклад, сидячи, виконати глибокий вдих і заплющити очі. На видиху повільно притиснути підборіддя до грудей, розслабити шию та плечі. На вдиху повільно виконати колові рухи головою в сторони).
|