Основи методики розвитку спритності.
Спритність — це складна комплексна фізична якість, що не має єдиного критерію оцінювання та визначається як здатність людини швидко опановувати складнокоординаційні, точні рухові дії та перебудовувати свою діяльність залежно від ситуації, що виникла.
Завдання, що розв'язуються протягом багаторічного процесу розвитку спритності: • удосконалення здатності засвоювати за взірцем або створювати самостійно нові форми рухових дій, досягаючи необхідної точності, економності та ефективності рухів;
удосконалення здатності перебудовувати діяльність відповідно до змін обставин;
сприяння стійкості вже сформованих раціональних форм координації рухів щодо несприятливих впливів утоми та інших факторів (удосконалення координаційної витривалості).
Це пов'язано із систематичним опануванням нових рухових дій, під час чого можна вдосконалювати здатності точно сприймати свої рухи у просторі та часі, підтримувати рівновагу, раціонально чергувати напруження та розслаблення та ін. Крім того, щодо вивчених рухових дій слід висувати додаткові координаційні вимоги до точності рухів, їх взаємної узгодженості та раптової зміни обставин.
Реалізація цих вимог здійснюється за допомогою різних методичних прийомів:
застосування незвичних вихідних положень (наприклад, стрибок у довжину з місця, стоячи спиною до напрямку стрибка); • дзеркальне виконання вправи (наприклад, метання м'яча лівою рукою — для правші); зміна швидкості або темпу руху (наприклад, виконання вправи в прискореному темпі); зміна способів виконання вправи (наприклад, стрибки у висоту у різні способи); удосконалення вправи додатковими рухами (наприклад, стрибок у глибину з різним положенням ніг або додатковими поворотами та ін.);
зміна протидії (опору) під час виконання групових або парних вправ (наприклад, проведення зустрічей із різними партнерами та ін.); виконання знайомих рухів у незвичних сполученнях або ситуаціях (наприклад, змагання у виконанні гімнастичної комбінації «з листа»).
|