Характеристика фізичної підготовленості, методики її визначення
У сфері фізичного виховання кількісно-нормативна постановка завдань поширюється здебільшого на завдання з виховання фізичних якостей як основи рухових можливостей («кондиційні» нормативи фізичної підготовленості) і нормативи, що розраховані на виявлення ступеня сформованості рухових умінь і навичок («координаційні» — спортивно-технічної підготовленості). Такий розподіл нормативів є умовним, оскільки те, що вони виражають, фактично єдине в своїй основі.
Загальні нормативи фізичної підготовленості повинні бути доступними кожному за умови певної підготовки для їх досягнення. Якщо нормативи дозволяють кожному виконати їх без будь-якої попередньої підготовки, то вони є заниженими і не мають значення, що стимулює. Нормативи для оцінювання діяльності учнів повинні бути індивідуалізованими.
Для визначення рівня фізичної підготовленості учнів слід орієнтуватися на такі фактори:
- ступінь опанування дитиною базових умінь та навичок у різних вправах, елементах техніки основних видів рухів;
- розвиток фізичних якостей (швидкість реакції, спритність, гнучкість, сила, витривалість, координаційні здібності);
- загальну рухову активність дитини протягом усього часу перебування в школі.
Правила використання тестів:
- тест повинен відповідати анатомо-фізіологіч- ним і функціональним можливостям учня;
- необхідно використовувати прості за біомеханічною структурою тести;
- перед виконанням тестів школярів необхідно налаштувати за допомогою гарної мотиваційної настанови;
- для комплексної перевірки необхідно використовувати систему тестів.
Під час проведення тестування необхідно дотримуватися такої послідовності проведення тестів на:
- гнучкість;
- швидкість;
- силу;
- швидкісну витривалість;
- силову витривалість;
- фізичну працездатність;
- загальну витривалість.
Орієнтовний перелік тестів для школярів Тести на визначення гнучкості
-
- Нахил уперед із положення стоячи на гімнастичній лаві.
- Нахил уперед із положення сидячи на підлозі.
Тест на визначення швидкості
Біг на 30, 60 або 100 м (для учнів різного віку) із низького старту.
Тести на визначення сили
-
-
- Підтягування на перекладині у висі хватом зверху в хлопчиків, у висі лежачи на підвісній перекладині (до 80 см) у дівчат шкільного віку.
- Метання торбинки однією рукою способом «із-за спини через плече».
- Контроль за допомогою ручного та станового динамометрів.
Тест на визначення швидкісно-силових якостей
Стрибки у довжину з місця.
Тест на визначення координаційних здібностей
«Човниковий» біг4x9м.
Тести на визначення витривалості
-
-
-
- Біг на довгі дистанції (1000—3000 м залежно від віку), що проводиться на стадіоні.
- Біг упродовж фіксованого часу (наприклад, 6 хв); що проводиться як у спортивній залі, так і на стадіоні.
Під час тестування слід дотримуватися певних правил. Дослідження проводити в першій половині дня, у добре провітрюваному приміщенні або на майданчику.
У день тестування режим дня учнів не повинен бути перевантаженим фізично та емоційно. Перед тестуванням необхідно провести стандартну розминку відповідно до специфіки тестів. Слід забезпечити спокійну обстановку та уникати негативних емоцій. Форма проведення тестування повинна передбачати прагнення учнів продемонструвати найкращий результат. Час між виконанням тестів повинен бути достатнім для позбавлення від стомлюваності, що виникає.
Тестування повинне проводитися в стандартних однакових умовах, що зменшить можливість помилки в результатах і дозволить отримати об'єктивнішу інформацію. |