Фізична культура у сім'ї
Фізичне виховання у сім'ї передбачає зміцнення здоров'я та сил і фізичний розвиток дитини. Фізичне виховання повинно перебувати на першому плані, тому що пріоритет здоров'я є найвищим. У сім'ї фізичне виховання дітей забезпечується створенням здорового способу життя, правильною організацією розпорядку дня, заняттями спортом, загартовуванням організму. Добирання методів залежить від педагогічної культури родини, її уявлення про цінності, розуміння мети виховання, ролі батьків у становленні особистості дитини, стилю взаємин у сім'ї та ін. Тому методи виховання мають на собі відбиток виховних пріоритетів родини.
Засоби розв'язання виховних завдань у сім'ї є різноманітними.
Батьки стають першими вчителями маленької дитини, але часто процес навчання розпочинається раніше, ніж вони встигають усвідомити цей факт. Діти засвоюють спосіб життя батьків, у сім'ї закладаються основи багатьох умінь, навичок і звичок, виробляються оцінні судження та визначається життєва позиція дитини. Це певною мірою стосується і ставлення до фізичної культури, до активного використання її засобів у побуті з метою зміцнення здоров'я, усебічного розвитку та змістовної організації дозвілля.
На жаль, за даними найоптимістичніших наукових досліджень, сьогодні фізичним вихованням дітей цікавиться не більше ніж 20 % батьків. Учителі повинні прагнути зробити батьків кожного школяра прихильниками фізичної культури, а отже, своїми однодумцями. Для успішного залучення всіх учнів до занять фізичними вправами необхідно, передусім, переконати батьків в оздоровчій ролі фізичної культури, довести їм, що одним із завдань фізичного виховання є формування звички до праці, зокрема навчальної.
Для забезпечення ефективності фізичного виховання батьки повинні знати, який виховний вплив на дітей здійснюється на уроках і в поза- урочний час. Такі знання необхідні для дотри
мання наступності та забезпечення єдиної педагогічної лінії в ставленні вимог до дитини. Адже в комплексі виховних заходів кожен елемент повинен чітко виконувати свої функції, коли ж ні, то система не працюватиме.
Рухових дій переважно навчає школа. Для оздоровчо-гартувального впливу на організм, формування постави, виховання гігієнічних навичок найкращі умови має сім'я. Батьки зазвичай не вчитимуть свою дитину техніки стрибка, але виховний вплив не припиняється і тоді, коли дитина сидить за обідом, грається або відпочиває. Робота над поставою, культурою поз (хода, жестикуляція, міміка) відбувається паралельно з навчанням дітей спілкуватися з людьми, із повагою ставитися до них. Отже, замінити сімейне виховання неспроможна жодна інституція. Сім'я завжди була й залишається природним середовищем первинної соціалізації дитини.
Більшість батьків, на жаль, ставлять під сумнів цінність занять фізичними вправами, отже, і доцільність витрачання часу на цей вид діяльності.
Функції батьків в організації фізичного виховання дітей можна згрупувати таким чином:
створення необхідних матеріально-технічних умов для занять удома;
контроль і сприяння дотриманню дітьми режиму дня, правил особистої гігієни, загартовування, виконанню ранкової гімнастики та домашніх завдань;
особиста участь у змаганнях сімейних команд, днях здоров'я, спортивно-художніх вечорах і святах, іграх, розвагах, прогулянках; організація змагань та ігор на дитячих майданчиках за місцем проживання і в школі; виконання обов'язків громадських тренерів і суддів.
Успішне розв'язання завдань фізичного виховання учнів є можливим лише за умови спільних, погоджених дій школи та сім'ї. Школа навчає дітей виконувати фізичні вправи, дає необхідні знання, інструктує та консультує. Оздоровлення
та загартовування дітей, формування постави, розвиток рухових і виховання морально-вольових якостей засобами фізичної культури здійснюють школа та сім'я разом. Сім'я відіграє основну роль щодо формування у дітей звички розумно проводити дозвілля, гігієнічних навичок. Умовний розподіл обов'язків свідчить про те, що ані школа без сім'ї, ані сім'я без школи не зможуть успішно гартувати молоде покоління. |