Значення занять фізичною культурою та спортом для підтримання розумової працездатності
Будь-яку діяльність супроводжують процеси стомлення та відновлення. Стомлення є специфічним подразником відновлювальних процесів. Із фізіологічної точки зору особливістю відновлення є те, що зовнішня діяльність людини вже припинена, а внутрішня діяльність організму щодо компенсації робочих витрат ще триває.
Відновлювальні процеси відбуваються безпосередньо під час виконання роботи. Після завершення роботи інтенсивність відновлення значно збільшується, завдяки чому працездатність досягає не тільки вихідного робочого рівня, але й упродовж певного проміжку часу навіть перебільшує його (феномен понадвідновлення). Чим інтенсивніше розвивається стомлення (але не переходить у перевтому), тим інтенсивнішими стають процеси відновлення.
Мозок, що працює, споживає значно більше кисню, ніж інші органи тіла. Становлячи 2—3 % загальної маси тіла, мозкова тканина в стані спокою поглинає до 20 % кисню, що споживається всім організмом.
Відпочинок відновлює працездатність нервових клітин. Чергування роботи та відпочинку є важливою умовою плідної інтелектуальної діяльності. Завдання відпочинку — відновити оптимальне співвідношення основних нервових процесів: збудження та гальмування. Пасивний відпочинок є незамінним для нічного сну, під час якого не тільки ліквідується стомлення, що накопичилася за день, але й відбувається відновлення органів і тканин, що працювали.
Найефективнішою формою відпочинку вважається активний відпочинок. Особлива роль тут належить м'язовій діяльності, у процесі якої в роботі беруть участь нервові центри, відмінні від тих, що задіяно у різних формах інтелектуальної діяльності.
Перехід від розумової роботи до фізичної дозволяє, по-перше, зберігати та поліпшувати діяльність організму в цілому, по-друге, удосконалювати координаційні механізми функціонування організму.
Фізичні вправи, що використовуються в паузах для відпочинку, добираються таким чином, щоб їх складність та інтенсивність максимально відповідали напруженості розумової діяльності: чим напруженішою є робота, тим меншою повинна бути інтенсивність м'язового навантаження.
Тонус нервової системи та працездатність головного мозку можна підтримувати тривалий час, якщо ритмічно чергувати скорочення та напруження різних м'язових груп з їх подальшим розтягуванням і розслабленням. Такий режим рухів характерний для ходьби, бігу, пересування на лижах, ковзанах тощо.
Для успішної розумової роботи потрібний не тільки тренований мозок, але й треноване тіло, м'язи, що допомагають нервовій системі впоратися з інтелектуальними навантаженнями. Стійкість та активність пам'яті, уваги, сприйняття, переробки інформації пропорційні до рівня фізичної підготовленості людини.
Отже, належним чином організована рухова активність та оптимальні фізичні навантаження до, під час і після завершення розумової праці здатні безпосередньо впливати на збереження та підвищення розумової працездатності людини. |