Неділя, 05.05.2024, 18:30




Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Нормативно - методичне забезпечення [31]
Література [2]
Хто бажає малювати
Форма входу
Наше опитування
Оцініть наш сайт
1. Відмінно
2. Непогано
3. Добре
4. Погано
Всього відповідей: 59
Відправити SMS
Пошук
Друзі сайту


Афоризми
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Історія, правознавство » Нормативно - методичне забезпечення

Правознавство. Практичний курс 9 клас

Тема: Адміністративне правопорушення. Адміністративна відповідальність

Мета:

  • розкрити зміст понять «адміністративне правопорушен­ня», «адміністративна відповідальність»; навчити розріз­няти адміністративний проступок і злочин; визначити особливості адміністративної відповідальності непов­нолітніх;
  • розвивати вміння працювати з нормативно-правовими документами, розв'язувати ситуації юри­дичного характеру;
  • виховувати негативне ставлення до правопорушень.

Обладнання й матеріали: Кодекс України про адміністративні правопорушення, картки з індивідуальними завданнями.

Базові поняття й терміни: адміністративне право, адміністративне правопорушення, адміністративні стягнення.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап                               

Перевірка домашнього завдання:

  • учитель проводить експрес-опитування щодо визначення понять: адміністративне право, адміністративні правовідносини, державне управ­ління, метод державного управління; 
  • декілька учнів зачитують відповіді на домашнє завдання, інші учні доповнюють.

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

►   Розповідь учителя з елементами бесіди

Уявіть собі картину, добре знайому мешканцям великих міст: станція метро напередодні футбольного матчу, на пероні купка фанатів гучно висловлює свою прихильність до місцевої команди, скандуючи щось на кшталт «Шахтар» — чемпіон!». Ще гучніше лунають багаті на лайку віршовані погрози на адресу команди супротивника. Своєю брутальною по­ведінкою бешкетники обурюють інших пасажирів — порушують громад­ський порядок. Що це: правопорушення, проступок чи злочин? (Відповідь дають декілька учнів за бажанням).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Поняття адміністративного правопорушення.
  2. Ознаки адміністративного проступку.
  3. Адміністративна відповідальність.

 

►   Розповідь учителя

1.  Поняття адміністративного правопорушення

У ситуації, описаній на початку параграфа, футбольні фанати вчинили  адміністративне правопорушення (проступок).

Адміністративне правопорушення (проступок) — протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законо­давством передбачено адміністративну відповідальність. Адміністративне правопорушення, як і злочин, являє собою проти­правну дію, проте шкода від нього (а отже, і ступінь суспільної небезпеки) значно менша. Юридична відповідальність за вчинення адміністративного проступку регулюється нормами адміністративного права, а злочин тягне за собою настання кримінальної відповідальності, регульованої нормами кримінального права.

Ознаки адміністративного проступку полягають у такому:

  • Протиправність. Дія або бездіяльність визнається адміністративні ним проступком лише тоді, коли вона прямо порушує певну норму адміністративного законодавства.
  • Суспільна небезпечність. Проступок завдає реальної шкоди осо­бистості, суспільству, державі або створює загрозу заподіяння такої шкоди.
  • Винність. Діяння визнається проступком лише за наявності вини (у вигляді умислу чи необережності) особи, яка це діяння вчинила.
  • Адміністративна караність. Адміністративне законодавство встановлює вид і міру стягнення за здійснення адміністративного проступку.

Адміністративний проступок може бути вчинений у вигляді дії або (бездіяльності. Так, адміністративними порушеннями вважають дрібне розкрадання державного, колективного або приватного майна, порушен­ня водіями транспортних засобів правил дорожнього руху, безквитковий проїзд пасажирів у громадському транспорті, дрібне хуліганство, продаж товарів без необхідних документів, уживання алкогольних напоїв у гро­мадських місцях, порушення митних правил та інші.

Склад адміністративного правопорушення:

  • об'єкт;
  • об'єктивна сторона;
  • суб'єкт;
  • суб'єктивна сторона.

2.   Адміністративна відповідальність

Держава, забезпечуючи функцію керівництва суспільством, установ­лює норми поведінки своїх громадян. До таких норм належать, напри­клад, правила поведінки в громадських місцях, правила дорожнього руху й користування транспортом, правила торгівлі, правил техніки безпеки й охорони праці, правила полювання, рибної ловлі й охорони природних ресурсів, митні правила та інші. Вони містяться в законах, указах, урядо­вих постановах, наказах міністрів, у рішеннях органів місцевої адміністра­ції. Правила адресовані громадянам, працівникам підприємств, установ і організацій, посадовим особам.

Держава суворо стягує із громадян, що порушують установлені пра­вила, аж до залучення до кримінальної відповідальності, але частіше за подібні порушення винні особи залучаються до адміністративної відпові­дальності, підставою до якої є адміністративна провина.

До адміністративної відповідальності можуть притягуватися громадя­ни, яким виповнилося 16 років.

До осіб, що здійснили адміністративні проступки, можуть застосову­ватися такі види стягнень.

Попередження. Воно виноситься в письмовій формі.

Штраф. Мінімальний розмір — 17 грн (неоподатковуваний мінімум доходів громадян), сплачується на місці або протягом 15 днів із дня вручен­ня правопорушникові постанови про накладання штрафу. Максимальний розмір штрафу, передбачений КУпАП, становить 88 неоподатковуваних мінімумів.

Оплатне вилучення предмета, що став знаряддям здійснення або без­посереднім об'єктом адміністративного правопорушення, наприклад незареєстрованої рушниці в її власника. У цьому випадку відбувається приму­сове вилучення предмета й наступна його реалізація з передачею вирученої суми власникові за винятком комісійних.

Конфіскація предмета, за допомогою якого здійснене правопорушення або який сам є безпосереднім об'єктом правопорушення, таким, наприклад, як контрабандний товар. При цьому відбувається примусове безоплатне обернення предмета у власність держави.

Позбавлення спеціального права, наданого громадянинові, наприклад позбавлення права керування автомобілем або права на полювання.

Виправні роботи на термін до двох місяців з утриманням 20% заро­бітку в дохід держави.

Адміністративний арешт застосовується лише у виключних випадках на термін до 15 діб з безоплатним використанням на фізичних роботах.

Органи, що розглядають справи про адміністративні правопорушення.

Відповідно до КУпАП про адміністративні правопорушення справи розглядають такі органи:

  • адміністративні комісії при районній і міській адміністрації;
  • місцева адміністрація селищних і сільських рад;
  • районні комісії зі справ неповнолітніх;
  • районні, міські народні суди;
  • органи внутрішніх справ;
  • органи державних інспекцій.

Крім того, законом надане право розглядати справи про адміністратив­ні правопорушення іншим органам і посадовим особам. До них належать контролери, лісничі, митники, інспектори — ДАІ, водні, мисливські, по­жежної охорони.

3.   Особливості адміністративної відповідальності неповнолітніх

До осіб у віці від 16 до 18 років, що зробили адміністративне право­порушення, застосовуються заходи, передбачені Положенням про комісії зі справ неповнолітніх.

До таких заходів належать:

  • зобов'язання привселюдно попросити вибачення у потерпілого; по­передження;
  • догана або сувора догана;
  • відшкодування матеріального збитку;
  • передача неповнолітнього під нагляд батьків або особам, які їх за­міняють, або під нагляд педагогічного або трудового колективу за їх­ньою згодою, а також окремим громадянам на їх прохання;
  • штраф.

У разі відсутності у неповнолітньої особи самостійного заробітку штраф стягується з батьків або осіб, які їх заміняють.

Ці заходи регулюються ст. 24 Кодексу про адміністративні право­порушення.

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

Варіант І

Запитання для повторення й обговорення

  1. Як ви вважаєте, адміністративне правопорушення — проступок чи злочин?
  2. Що називається адміністративним правопорушенням?
  3. Якими є джерела адміністративного права?
  4. Назвіть вид відповідальності за порушення правил дорожнього руху.
  5. У чому полягають особливості адміністративної відповідальності осіб віком від 16 до 18 років?
  6. Які органи розглядають справи про адміністративні правопору­шення?
  7. У Таїланді за жувальну гумку, викинуту на тротуар, доведеться сплатити штраф розміром 600 доларів США. Якщо в людини не виявиться грошей для сплати штрафу, її можуть посадити до в'язниці. Чи справед­ливе таке покарання?

 Варіант ІІ

Робота в групах.

Учитель об'єднує учнів у малі групи, пропонує розглянути ситуації і визначити, чи скоєно адміністративні правопорушення, хто може бути притягнутий до відповідальності.

Група 1. Батьки з сином (9 років), прямуючи до театру, пізно вве­чері перейшли вулицю у невстановленому місті, неподалік від підзем­ного пішохідного переходу. Співробітникам міліції, які їх зупинили, пояснили, що зробили вони це тому, що поблизу не було машин і вза­галі рух вночі дуже невеликий.

Зразок відповіді. Наявне адміністративне правопорушення — по­рушення Правил дорожнього руху, до відповідальності можуть бути притягнуті обидва дорослі пішоходи, дитина відповідальності не нестиме. Відсутність автомашин не впливає на оцінку дій поруш­ників.

Група 2. Підлітки, гуляючи вулицею, гучно співали пісні, бруталь­но лаялася, на зауваження перехожих не реагували або реагували лайкою. Після затримання нарядом міліції виявилося, що двом із за­триманих по 14 років, одному — 15, а іншим — 17 років.

Зразок відповіді. Мало місце адміністративне правопорушення — дрібне хуліганство, але до відповідальності будуть притягнуті лише двоє підлітків, які досягнули 16 років. Можуть притягнути до відпо­відальності батьків інших підлітків за неналежне виконання обов'яз­ків з виховання дітей.

Група 3. Десятикласник, якому виповнилося 16 років, протягом півроку відмовляється отримувати паспорт громадянина України. При цьому він посилається на відсутність потреби в отриманні до­кумента і наявність бажання отримати громадянство іншої держа­ви. Але не може пояснити, на громадянство якої держави він має право.

Зразок відповіді. Підліток порушує вимоги законодавства, має місце адміністративне правопорушення — проживання без паспорта, хлопець може бути притягнутий до відповідальності.

Група 4. Працівник, вийшовши на обідню перерву, вжив алкоголь­них напоїв і повернувся на робоче місце напідпитку. Начальник цеху, виявивши це, відсторонив того від роботи і подав доповідну записку з цього приводу директору заводу.

Зразок відповіді. Громадянин вчинив правопорушення, але воно є не адміністративним, а дисциплінарним. Відповідно і стягнення буде не адміністративним, а дисциплінарним.

V.   Самостійна робота учнів

  1. Для самостійної роботи кожному учню надається картка з індиві­дуальним завданням.

Приклад завдання

Хлопець 16-ти років, не маючи належних документів, продавав у пе­реході Метро компакт-диски з аудіозаписами. Чи можна його за ці дії піддати адміністративному арешту?

2.   Робота з текстом Кодексу України про адміністративні право­порушення.

Знайдіть у КУпАП і запишіть види адміністративних стягнень.

VI. Підсумки уроку

Як ви вважаєте, чи знадобляться вам одержані знання?

Учитель разом з учнями робить висновок, що адміністративне право­порушення (проступок) — протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управлін­ня і за яку законодавством передбачено адміністративну відповідальність. Слід зазначити, що правопорушення менш загрозливі чим злочини, але їх учинення часто передує кримінальним злочинам.

Тему «Злочин» ми з вами розглянемо на наступному уроці.

VII. Домашнє завдання

  1. Дайте визначення поняттям: адміністративне право, адміністратив­не правопорушення, адміністративне стягнення.
  2. Доберіть із періодичної преси два-три факти адміністративних правопорушень. Дайте їм юридичну оцінку.
  3. Наведіть 3—4 приклади адміністративних стягнень.
Категорія: Нормативно - методичне забезпечення | Додав: Савік_Д_Л
Переглядів: 712 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Календар свят
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Погода
Не поспішай
Теги
Корисні посилання
Block title
Національна дитяча гаряча лінія
Block title
Національна гаряча лінія
Єрківці НВО © 2024 тел./факс: (04567) 2-51-2105.05.2024 Конструктор сайтів - uCoz